Indho
ldet af denne artikel:- Solveje i Frankrig
- Solcykelbaner i Polen
- Cykelstier i Holland
- Solarfortove i Holland
- Solveje i Tyskland
På dette stadium har EU udstedt en række forordninger, der opfordrer lande til at bruge solenergi til at opnå energiomstilling. Ud over storskala solcelleanlæg og husholdnings solcelleanlæg er nogle lande begyndt at undersøge projekter, der kombinerer solcelleanlæg og veje.Disse sager har haft succes og mislykkedes. Læs videre for at se, om et sådant program findes i din hjemby.
Solveje i Frankrig
Allerede i 2016 byggede byen Tourouvre i Normandiet i det nordlige Frankrig den første solvej kaldet Wattway, som er 1 km lang og dækket af 2.800 kvadratmeter solcellepaneler. Panelerne er beskyttet af et lag silikone, der hævdes at kunne modstå gennemkøring af omkring 2.000 biler om dagen.
Ifølge beregningen fra det franske miljø- og energikontrolagentur på det tidspunkt kan "solvejen" med en længde på 1 km understøtte den daglige offentlige belysningselektricitet i en lille by med 5.000 indbyggere. Derudover kan "solvejen" også overføre elektricitet til trafiklys, ladebunker til elbiler og husholdningselektricitet.
Der opstod imidlertid forskellige problemer under selve brugen af dette projekt, der kostede 5 millioner euro. Det viste sig, at der kun var 44 dage med stærkt solskin i Normandiet i løbet af året, og elproduktionen var langt under forventningerne. For det andet er der revner overalt, og dele af vejen måtte rives ned i 2018 på grund af skader forårsaget af slitage. Derfor blev projektet erklæret for fiasko i 2019.
Solar cykelbaner i Polen
Også i 2016 blev der bygget en lys blå cykelsti i Liz Buck Warmiński, en by i det nordlige Polen. Vejen er lavet af syntetiske materialer og kan give op til 10 timers lysende belysning efter at have absorberet solen i en dag. Der plejede at være en cykelsti, der brugte LED-lys i Holland før, men denne gang er solbanen bygget i Polen helt anderledes, og denne form har opnået et virkelig grønt miljø.
Solar cykelbaner i Holland
Udover Polen har Holland også mange lignende cykelstier. For eksempel blev der i Provincie Utrecht i 2020 bygget en cykelsti med en kombination af solpaneler og betonbaner med en længde på omkring 330 meter.
Især i år meddelte Noord-Brabant i Holland, at de vil bygge en 500 meter jordbaseret solcellesti langs provinsvejen N285 nær Wagenberg. Og for at teste ydeevnen 5 år efter færdiggørelsen forventes det, at der bliver lagt 600 solpaneler på asfaltvejen. Over en periode på fem år vil eksperter fra provinsregeringen i Holland især vurdere solcellemodulernes modstandsdygtighed over for mekanisk belastning fra fodgængere og cyklister, vedligeholdelsesomkostningerne for solcelleanlægget og elproduktionen. Dette er et hollandsk regeringsinitiativ for at teste levedygtigheden af solenergi på vejinfrastruktur. Planen omfatter udlægning af solcelleanlæg langs motorveje og støjskærme.
Solcellefortove i Holland
Ud over cykelstier er der for nylig blevet installeret omkring 400 kvadratmeter solcellegange i Groningen, Holland, en vandalsikker vej lavet af solcellebelægningsplader udviklet af det ungarske firma Platio. Da det åbnede den 24. marts, genererede det angiveligt nok elektricitet til at drive 47 hollandske hjem i en dag.
Bestående af 2.544 monokrystallinske silicium Patio solbelægningsplader, med en effektivitetsvurdering på 21,8%, siges solsporet at modstå 2 tons tryk uden mikrorevner. Det vil generere 55.000 kWh elektricitet om året, der skal bruges af Groningens rådhus.
På grund af knapheden på jordressourcer kæmper de hollandske myndigheder med at finde ledige grunde til opstilling af storskala solcellekraftværker. I de senere år har forskningsinstitutioner og private virksomheder forsøgt at bevise gennemførligheden af at bygge solenergiprojekter på ikke-landbrugsjord, herunder volde, hustage, jord og havvand.
Solveje i Tyskland
Som et verdenskendt bilkongedømme krydser titusindvis af kilometer motorveje Tyskland. Faktisk eksperimenterer Tyskland allerede med "solveje", der kombinerer veje med solcelleudstyr. I november 2018 blev Tysklands første solvej officielt åbnet nær Köln.
Selvom solvejen kun er 90 meter lang, ses den som fremtidens vej for Tyskland. Vejen genererer elektricitet, absorberer støj og fremskynder smeltningen af vejis om vinteren. Desuden er vejoverfladen sammensat af mange enkeltkrystaller, og sensorerne på den kan måle trafikstrømmen på vejen for at styre koblingen af signallys.
Efter en periode med eksperimentel drift skal denne solcellevej dog stadig forbedres yderligere.
De forskellige solvejstests, der er gennemført indtil videre, har afsløret noget for os. Solenergi er faktisk den reneste og mest udbredte grønne energikilde, der findes i dag, men at kombinere den med veje skaber flere problemer.
Høje omkostninger er det uundgåelige fokus. Solveje bygget i mange lande er meget dyre. For det andet har ingeniører hidtil ikke været i stand til at skabe et solpanel, der kan modstå trykket fra flere køretøjer og forbliver gennemsigtigt nok til at lukke sollys ind.
Som en grøn energi er solenergi bredt udbredt, og fotovoltaisk elproduktion fremmes i forskellige lande, og dens anvendelse bliver mere og mere omfattende. Siden etableringen i 2008 har Maysun solar fokuseret på at producere solcellemoduler af høj kvalitet. Vælg Maysun Solar, fordi vi har solpaneler af høj kvalitet til at opfylde dine behov, kontakt os og skab en grøn fremtid sammen!
Du kan måske også lide: